RC Stuff

04 Ogos 2009 at 10:33 PTG
Lama dah tak main kete control aku...
since balik dr KL last month ada lah 3x kot aku main...then simpan jer dlm beg sal got some problem with the car...oversteer.

aku pun tak tau apa puncanya...but kebanyakan kengkawan aku yg aku tanya sumer kata suspension set up aku tak ngam....selama lama ni tu la set up aku..apsal lak tetiba jer tak ok??kompius gak aku...kesudahannya...kete terdampar dlm beg bout 3 minggu tak di usik walau pun bawak sana sini...tapi tak main pun....di bandar track penuh ngan org TC.nak main malam, tak der mood since problem kete tak settle lagik....


sampai la hari ahad ari tu....
since tak der apa nak buat time kat umah KB...aku pun mula la dok menggodek...w/pun aku seniri tak tau apa punca poblem ovesteer tu..i totally stripped off the car...sambil mencari punca masalah..dapat gak wat cleaning skali..dulu rajin cuci.skang ni main pun jarang,apa lagi nak cuci...
then time nak pasang tu mcm2 la yg aku dok pikir possible caused yg menjadikan kete tu oversteer...
bila dah siap pasang tu (as per manual)..masih gak oversteer...arrrrrrrgggggggghhhhhh....
rasa nak buang jer kete tu..tapi sayang oiiiii....then time nak pasang front 1way diff tu..terpikir gak.."apa kata kalau aku switch kan diff cup ni left to right"....dgn harapan yg tinggi...aku pun cabut diff cup tu dan switch...dgn lafaz Bismillah....aku pun test run....
YAHOOOOO.....problem settle...
sungguh gembira ketika itu..hahaha..Hampehh tul..sikit jer puncanya..aku nyaris2 dah nak beli 1way diff baru sal aku pikir diff tu rosak...alhamdulillah..selamat duit aku..

So on Monday nite...lepas hantar my MIL terus ke "track"di TS, KB.
rupanya bukan aku jer yg lama tak main..semua geng2 yg sama main ngan aku pun tak main gak for the past 3weeks sal area track tu kena pakai utk gerai perayaan B'day Sultan.dan ramai gak yg dah jual RC stuff dorang sal tak de geng nak main..

now dengar2 nya ada dah org buat track main rally...tengok jer la..kalau nak main ralli..kat site pun aku peh main rally..hahahaha...

now...
nak carik parts and screws utk completekan sebijik lgi chasis yg dlm kotak tu..
sayang gak tak berpakai..
tgk la...kalau ada parts boleh la pasang...skang nie spare part susah nak dapat dpt sini..kena order dr KL..tu yg payah pkai lain dr yg lain ni...

need bearing set, screw, gear etc...
konon2 time ke KL ari tu nak beli all those parts..tapi langsung tak berkesempatan nak carik.
misi gagal...
so..for time being...beli sikit2 lah apa yg ada kat sini dulu mcm screw, bearing tu...
mana2 yg tak de tu tgu la sebulan dua lagi.
budget bulan ni quite tight..have to put my rc on hold for other commitment yg lebih penting....

Thinking of joining a competition...tapi malas gak..
malu pun ada sal aku pun bukan pandai sgt main..
mai pun main main jer...
hopefully can get serious lepas raya kot...
now concentrating on my CS Convertion project.More parts needed...
i wish someone from Japan reading this as i really need some parts that surrently only available in Japan.Damnnn!!!

0 comments

Catat Ulasan

Powered by Blogger | Entries (RSS) | Comments (RSS) | Designed by MB Web Design | XML Coded By Cahayabiru.com | Karjat Resorts |